Rychlovlaky šinkansen

Rychlovlaky šinkansen

Rychlovlaky šinkansen jsou známé po celém světě svou rychlostí a přesností. Při návštěvě Japonska doporučujeme využít jejich služeb - hlavně na delší vzdálenost je šinkansen lepší volbou než letadlo, u kterého je k době trvání letu nutné připočítat také čas potřebný k dopravení se na letiště a odbavení.

 

Typy šinkansenů

Japonská vysokorychlostní železniční sít’ tvoří zhruba 14 % z železniční sítě na ostrovech a v současnosti po ní jezdí čtyři typy šinkansenů: Kodama, do něhož je možné nastoupit v mnoha stanicích, Hikari, zastavující pouze v hlavních nádražích, Cubame v Kjúšú, a nejrychlejší a nejdražší Nozomi.

Historie

Jeden z rychlovlaků s řidičem, Kjóto, Japonsko

První ,,bullet train”, jak jej pojmenovala média po celém světě, poprvé vyrazil na koleje z hlavního tokijského nádraží v roce 1964, v době konání olympijských her. Ačkoliv soupravy jezdí rychlostí až 300 km/h, nejedná se již o nejrychlejší vlaky světa, přesto však jsou symbolem japonského hospodářského rozvoje a houževnatosti japonského lidu.

Plánujete cestu do Japonska? Stáhněte si našeho Velkého průvodce po Japonsku ZDARMA! Ke stažení zde.

Kolik stojí jízda

Šinkansen projíždí kolem Fudži, Japonsko

Cestování vlaky šinkansen není úplně levnou záležitostí, ale poměr cena / výkon / komfort je odpovídající a velkou výhodou je jejich přesnost a poměrně časté spoje. Nejlepší volbou pro zahraniční cestovatele je vyřízení JR Passu, jehož cena na 7 dní se pohybuje okolo 6 000 Kč. Za tuto částku můžete jezdit po celém Japonsku takřka neomezeně bez nutnosti jakékoliv rezervace místa. Pokud byste chtěli vlak využít jen jednou, tak cesta například z Tokia do Nagoji (366 km) vlakem typu Kodama nebo Hikari, stojí kolem 11 000 jenů, což je zhruba 2 500 Kč.

Jak to funguje

Lidé ve frontě na šinkansen v Tokiu, Japonsko

Veškeré příjezdy a odjezdy vlaků jsou hlášeny a zobrazovány v angličtině a vlak je přistaven na centimetr přesně k vyznačeným místům pro nástup a výstup. Samotný nástup do vlaku je zajímavou podívanou, na kterou nejsme v Evropě zvyklí. Cestující s rezervací se postaví do řady vyznačené pruhy na peronu barevně odlišnými od pruhů pro cestující bez rezervace.

Nejdříve nastoupí lidé s rezervací a poté cestující bez rezervace do vyčerpání volných míst. Pokud se všichni nevejdou, nevadí, za 30 minut jede další vlak, pořadí čekajících se nemění a všichni tento systém svorně dodržují a nepředbíhají.

Projeďte se šinkansenem na cestách s námi. Vyberte si v části zájezdy Japonsko.