Rychlovlaky šinkansen

Rychlovlaky šinkansen

Rychlovlaky šinkansen jsou známé po celém světě svou rychlostí a přesností. Při návštěvě Japonska doporučujeme využít jejich služeb - hlavně na delší vzdálenost je šinkansen lepší volbou než letadlo, u kterého je k době trvání letu nutné připočítat také čas potřebný k dopravení se na letiště a odbavení.

 

Typy šinkansenů

Japonská vysokorychlostní železniční sít’ tvoří zhruba 14 % z železniční sítě na ostrovech a v současnosti po ní jezdí čtyři typy šinkansenů: Kodama, do něhož je možné nastoupit v mnoha stanicích, Hikari, zastavující pouze v hlavních nádražích, Cubame v Kjúšú, a nejrychlejší a nejdražší Nozomi.

Historie

Jeden z rychlovlaků s řidičem, Kjóto, Japonsko

První ,,bullet train”, jak jej pojmenovala média po celém světě, poprvé vyrazil na koleje z hlavního tokijského nádraží v roce 1964, v době konání olympijských her. Ačkoliv soupravy jezdí rychlostí až 300 km/h, nejedná se již o nejrychlejší vlaky světa, přesto však jsou symbolem japonského hospodářského rozvoje a houževnatosti japonského lidu.

Kolik stojí jízda

Šinkansen projíždí kolem Fudži, Japonsko

Cestování vlaky šinkansen není úplně levnou záležitostí, ale poměr cena / výkon / komfort je odpovídající a velkou výhodou je jejich přesnost a poměrně časté spoje. Nejlepší volbou pro zahraniční cestovatele je vyřízení JR Passu, jehož cena na 7 dní se pohybuje okolo 5 000 Kč. Za tuto částku můžete jezdit po celém Japonsku takřka neomezeně bez nutnosti jakékoliv rezervace místa. Pokud byste chtěli vlak využít jen jednou, tak cesta například z Tokia do Nagoji (366 km) vlakem typu Kodara nebo Hikari, stojí kolem 11 000 jenů, což je zhruba 2 500 Kč.

Jak to funguje

Lidé ve frontě na šinkansen v Tokiu, Japonsko

Veškeré příjezdy a odjezdy vlaků jsou hlášeny a zobrazovány v angličtině a vlak je přistaven na centimetr přesně k vyznačeným místům pro nástup a výstup. Samotný nástup do vlaku je zajímavou podívanou, na kterou nejsme v Evropě zvyklí. Cestující s rezervací se postaví do řady vyznačené pruhy na peronu barevně odlišnými od pruhů pro cestující bez rezervace.

Nejdříve nastoupí lidé s rezervací a poté cestující bez rezervace do vyčerpání volných míst. Pokud se všichni nevejdou, nevadí, za 30 minut jede další vlak, pořadí čekajících se nemění a všichni tento systém svorně dodržují a nepředbíhají.

Projeďte se šinkansenem na cestách s námi. Vyberte si v části zájezdy Japonsko.

randomness